اجرای زیبای نوجوان لر در عصر جدید/قابلیت اجرای توامان در موسیقی ردیفدستگاهی و مقامی+فیلم
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۹۹۱۴
خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: علی طولابی نوجوان ۱۳ ساله اهل کوهدشت لرستان، در مرحله نیمه نهایی برنامه استعدادیابی «عصر جدید» به اجرای برنامه پرداخت و بازهم رضایت مخاطبین و داوران را به خود جلب کرد.
این نوجوان مستعد لرستانی در تازهترین اجرای خود در قسمت ششم و پایانی مرحله نیمهنهایی فصل سوم عصرجدید به اجرای موسیقی محلی پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در این اجرا یک آواز را در گوشه رضوی خواند که اجرای تحریرهای سخت این نغمه موسیقایی را با تسلط کامل به نمایش گذاشت. لازم به ذکر است که تحریر در موسیقی ایرانی و به خصوص در اجرای آواز ایرانی یکی از دشوارترین و اصلیترین ابزار خواننده موسیقی سنتی محسوب میشود و ارائه تحریرهای درست، کوک، روان و حرفهای از عهده هر خوانندهای برنمیآید که علی طولابی، این نوجوان آیندهدار، به نحو احسن به اجرای آواز و تکنیک تحریرها در دستگاه شور پرداخت.
طولابی در مرحله قبل به ژاله صامتی قول داده بود آواز لری بخواند. او یک آهنگ قدیمی و معروف لری با عنوان «تفنگ» را اجرا کرد. این آهنگ که یکی از شناخته شدهترین آهنگهای قدیمی لرستان محسوب میشود را ابتدا مرحوم استاد رضا سقایی خواننده اسطوره لرستان اجرا کرده است. طولابی نیز این آهنگ را به همان شیوه و با اجرای همان منحنیهای آوازی و تحریرها به اجرا درآورد. نکته جالب این اجرا این بود که او همزمانی که این تصنیف دشوار را اجرا میکرد، به شیوهای کاملا مطلوب بار عاطفی واژگان و لحن شعر را نیز به درستی اجرا کرد که تحسین داوران را به دنبال داشت.
«عصر جدید» یک مسابقه تلویزیونی استعدادیابی است که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته و پخش میشود.
این برنامه با تهیهکنندگی و اجرای احسان علیخانی ساخته شده و از شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشود. فصل اول این برنامه پرمخاطب از ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ آغاز شد.
در این برنامه شرکتکنندگان به صورت انفرادی یا گروهی میتوانند در رشتههای مختلف هنری، علمی، ورزشی و سرگرمی از جمله خوانندگی، شعبدهبازی، آکروباتیک، کمدی، ذهنخوانی، ریاضی، بیت باکسینگ، ژیمناستیک، دوبله و دابسمش، ورزشهای رزمی، نمایش، پارکور، حرکات موزون و … شرکت کنند. این برنامه تواناییهای مختلفی را از سراسر ایران جذب میکند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: لری عصر جدید کوهدشت لرستان کارن همایون فر ژاله صامتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی